Super dat ik na mijn stageperiode een dag per week bij Cocon Vastgoed kan blijven werken!

Delen via:

Blogreeks: ‘Stage lopen in coronatijd’; #5 Iris Koops bij Cocon Vastgoed in Amsterdam

Vastgoed & Makelaardij studenten aan de Hanzehogeschool Groningen moesten aan het eind van hun tweede studiejaar, tien weken stage lopen. Vanwege de corona ontwikkelingen verliep hun stageperiode toch écht anders dan normaal. Als freelance stagebegeleider heb ik de afgelopen maanden, waaronder ook in de zomervakantie, vijf studenten op hun stageplek bezocht. Daarover heb ik deze blogreeks ‘Stage lopen in coronatijd’ geschreven.

Monumentaal pand aan de Herengracht
Mijn vijfde en tevens laatste bezoek van deze blogreeks is aan Iris Koops. Zij loopt stage bij Cocon Vastgoed. Deze vastgoedorganisatie is gevestigd in een monumentaal grachtenpand aan de Herengracht in Amsterdam. Bij Cocon Vastgoed liep Iris mee met vier commercieel beheerders op de afdeling commercieel beheer. Zij werd tijdens haar stage begeleid door algemeen directeur Arno Brinkers.

Cocon Vastgoed
Cocon Vastgoed is van oorsprong een Private Equity House. Inmiddels is de focus van Cocon verlegd naar het investeren in én het ontwikkelen en beheren van vastgoed in Nederland. Van Groningen tot Eindhoven. Bij Cocon Vastgoed werken 35 medewerkers.

Succesformule met bestaand vastgoed
Arno: “Dertig jaar geleden hadden wij de visie, dat je met oude stenen vaak meer kan verdienen dan met nieuwe. In een tijd dat nieuwbouw de norm was, durfden wij het avontuur aan met bestaand vastgoed. Het bleek een succesformule. Met als belangrijk ingrediënt: het centraal stellen van de gebruiker. Locaties krijgen zo prestige en een belangrijke plek in de buurt. En dat vertaalt zich weer in meerwaarde voor onze huurders en investeerders.”

Werkervaring in Amsterdam
Iris vond het uitdagend om buiten Groningen werkervaring op te doen en kwam al snel uit in Amsterdam. Zij heeft rechtstreeks contact gezocht met diverse Amsterdamse vastgoedbedrijven. Aan die bedrijven heeft zij haar motivatiebrief en CV gestuurd. “Na een positieve reactie van Cocon Vastgoed ben ik bij hen op gesprek geweest en kon ik bij dit bedrijf stage lopen,” zegt Iris.

Later begonnen door corona
Door de corona ontwikkelingen is Iris wel bijna twee maanden later aan haar stage begonnen dan oorspronkelijk de bedoeling was. Iris: “Ik ben erg blij dat ik nog voor de start van mijn derde studiejaar, stage heb kunnen lopen bij Cocon Vastgoed! Ik vind het helemaal niet erg dat ik daardoor geen zomervakantie heb gehad.”

Veel bezichtigingen
Iris vertelt dat zij tijdens haar stageperiode veel mee mocht naar afspraken met huurders en naar nieuwe projecten. Zij heeft tijdens haar stage 18 van de 49 panden van Cocon Vastgoed bezocht. Iris vond de Hillegomstraat en het WG-Plein het interessantst om te bekijken. Iris: “De oorspronkelijke functies van die panden zijn namelijk nog goed te zien.” Het pand aan de Hillegomstraat was eerder een school en het Wilhelmina Gasthuis aan het WG-Plein een ziekenhuis.

Huurvoorstellen maken
Al vrij snel mocht Iris huurvoorstellen, huurovereenkomsten en allonges maken. “Deze stukken werden wel eerst door collega’s nagekeken op fouten, voordat ze werden verstuurd. Zij gaven mij dan aan wat er anders of beter kon,” aldus Iris.

Servicekostenonderzoek
Iris vroeg mij aan het begin van haar stage of een van haar uit te voeren opdrachten ook een servicekosten onderzoek mocht zijn. Uiteraard vond ik dat goed! De directie heeft aan Iris gevraagd om te onderzoeken hoe Cocon Vastgoed de servicekosten, die zij aan huurders doorberekenen, kunnen minimaliseren.

Schoonmaakkosten
Iris heeft zich in haar onderzoek gericht op de analyse van de schoonmaakkosten, waaronder ook de sanitaire levering, afvalverwerking en ongedierte bestrijding. Zij heeft daarbij onder andere de looptijd van het contract, de opzegtermijn, de overeengekomen uren en de tarieven in kaart gebracht.

Kosten per m2
Hierdoor heeft zij de schoonmaakkosten per m2 voor de drie onderdelen voor alle panden van Cocon kunnen berekenen. Ook heeft zij inzicht gegeven in de gemaakte schoonmaakkosten in verhouding tot de andere servicekosten.

Adviezen aan de directie
Iris heeft haar adviezen voorgelegd aan de directie en het commerciële team. Arno: “Ik ben onder de indruk van haar onderzoek! De resultaten zijn erg interessant. Ik heb Iris dan ook gevraagd om daarover een presentatie te geven aan de directie en collega’s.”

Amstelhuis
De stage van Iris richtte zich op werkzaamheden voor de kantorenportefeuille van Cocon Vastgoed. Iris: “Omdat ik ook graag wat wilde meekrijgen van de verhuur van woningen, ben ik een keer mee geweest naar het Amstelhuis.” Het Amstelhuis biedt woningen voor ouderen boven de 70 jaar. Het is mogelijk om er zonder begeleiding te wonen en indien nodig, zorg in te kopen.

Enthousiast over beheer
Iris: “Tijdens mijn stageperiode ben ik erg enthousiast geworden over het beheer van panden. Mijn interesse lag voor mijn stage heel erg bij ontwikkelen. Maar door mijn stage staat het beheer nu wel bovenaan!”

Een dag per week in dienst!
Iris heeft haar stageperiode inmiddels afgerond. Bijzonder om in deze blog te vermelden is, dat Arno haar tijdens het evaluatiegesprek heeft gevraagd, om bij Cocon Vastgoed te komen werken. Iris: “Uiteraard heb ik aangegeven, dat ik dat graag wil. Super dat ik na mijn stageperiode een dag per week bij Cocon Vastgoed kan blijven werken!”

Wil jouw organisatie ook een stagiair begeleiden?
Heeft jouw organisatie interesse in het begeleiden van een tweedejaars student Vastgoed & Makelaardij tijdens zijn of haar stage? Dan kun je dat doorgeven aan het Praktijkbureau van de Hanzehogeschool Groningen via: praktijkbureauv&m@org.hanze.nl.

Mariëlle Wieman

Mariëlle Wieman is directeur van Bruggenhoofd, bureau voor communicatie-, educatie-, innovatie- en organisatievraagstukken in de bouw- en vastgoedsector. Mariëlle was van 2007 t/m 2017 directeur van NEVAP (kennis- en innovatieplatform in de vastgoedexploitatie sector). Zij is onder meer hoofd- en eindredacteur van de studieboeken Handboek Vastgoedmanagement (2010) en Vastgoedexploitatie (2016). Deze boeken zijn verplichte literatuur in het hoger onderwijs. Mariëlle werkt vanuit Bruggenhoofd onder andere als vakgroepmanager en docent Vastgoedmanagement a.i. aan de Hanzehogeschool Groningen.

Grote foto bovenaan v.l.n.r.: Arno Brinkers, Iris Koops en Mariëlle Wieman


CONTACT
WTC Utrecht, Stadsplateau 7, 3521 AZ Utrecht | info@bruggenhoofd.nl  | 030 - 80 09 268 | Linkedin | Twitter